O Pilatesie

„Po 10 sesjach poczujesz różnicę, po 20 zobaczysz różnicę, a po 30 będziesz mieć nowe ciało”

Joseph Hubertus Pilates


System Pilates to trening całego ciała, połączenie ćwiczeń inspirowanych jogą, baletem i ćwiczeniami izometrycznymi (siłowymi). Jego celem jest wzmocnienie mięśni bez ich nadmiernego rozbudowania, odciążenie kręgosłupa, poprawa postawy, uelastycznienie ciała, obniżenie poziomu stresu oraz ogólna poprawa zdrowia. Główną zaletą tej metody jest prostota ćwiczeń, które trenują nasz umysł i ciało. Tego właśnie brakuje nam , aby po ciężkim dniu pracy wykonać kilka prostych ruchów ,i pozbyć się skumulowanego napięcia, rozluźnić się i nabrać siły.
Zasady pilates możesz, a nawet powinieneś stosować niemal w każdej sytuacji, gdziekolwiek jesteś w domu,w pracy, w podróży.itp. Możesz ćwiczyć tak, że nikt się nawet nie zorientuje.

Najważniejsze korzyści, jakie daje metoda Pilates:

  • uczy w naturalny sposób nawyku utrzymanie prawidłowej postawy
  • wzmacnia mięśnie w szczególności brzucha, dolnej części pleców, bioder i pośladków nadając im ładny, naturalny wygląd, nie powodując ich przerostu
  • pomaga zniwelować bóle kręgosłupa i stawów , dając im lepszą ruchomość
  • uczy poprawnego pełnego oddychania
  • nie przeciąża stawów obejmując ruchy blisko związane z czynnościami, jakie wykonujemy codziennie.
  • podnosi świadomość prawidłowej postawy i odczuwania własnego ciała w przestrzeni, na siłę wewnętrzną oraz zewnętrzną
  • zapobieganie osteoporozie
  • wzmacnia mięśnie krzyża – ważne dla starszych kobiet (zapobiega kłopotom z nietrzymaniem moczu) i dla świeżo upieczonych mam, których mięśnie w tej części ciała zostały osłabione przy porodzie.
  • jest zalecanym przez fizjoterapeutów uzupełnieniem rehabilitacji.

Pilates to metoda doskonała dla każdego niezależnie od wieku , zarówno dla kobiet jak i dla mężczyzn. Może być również dostosowany dla osób starszych, sportowców oraz dla osób, które doznały urazów związanych z aparatem ruchu i pragną wrócić do pełnej formy fizycznej.

Podstawową zasadą ćwiczeń Pilates jest umiejętne napięcie mięśni skoordynowane z poprawnym oddechem, kiedy kręgosłup ustawiony jest w pozycji naturalnej. Podstawowe znaczenie ma jakość, a nie ilość. To ona czyni metodę tak efektywną. Koncentracja, kontrola, płynne ruchy i dokładność są podstawowymi zasadami tej techniki. Pilates wymaga ogromnej cierpliwości i systematyczności – dotyczy to bez wyjątku wszystkich, zarówno sportowców jak i mało aktywnych osób. Ćwiczenia wykonywane są przy dźwiękach spokojnej muzyki.

Twórcą systemu Pilates był niemiecki sportowiec Joseph Hubertus Pilates który całe życie poświęcił pracy nad ciałem i rozwijał się ciągle aż do wieku starczego. Cierpiał na astmę, krzywicę kości, postanowił pokonać  wszystkie choroby i najlepiej odnalazł się w jodze, która łączy prawidłowy oddech i ruch. Pilates analizując dogłębnie anatomię ciała , zmodyfikował część ćwiczeń i dopasował do własnych potrzeb. Swoje pierwsze studio otworzył w Nowym Jorku w latach 20 zeszłego wieku . Prowadził zajęcia dla tancerzy, aktorów i poprzez ćwiczenia pomagał im odzyskać formę po kontuzjach.